Amir Fazlagić
Przedsiębiorstwo oparte na wiedzy (The Knowledge Business)

W gospodarce opartej na wiedzy pojawił się nowy typ przedsiębiorstwa, w którym wiedza jest głównym zasobem strategicznym. Służy ona zarówno jako "surowiec" do pracy, jak też jest jej wynikiem. Wiedza jest wbudowywana w produkty (knowledge rich products). W wielu przedsiębiorstwach tylko 5 - 30% zadań dotyczy produkcji materialnej - łańcuch wartości dodanej staje się tam łańcuchem wiedzy. Aby skutecznie zarządzać przedsiębiorstwem opartym na wiedzy trzeba dostosować jego strukturę do naturalnych kanałów przepływu wiedzy, wprowadzić nowe systemy motywacyjne i wynagradzać pracowników za dzielenie się wiedzą. Pracownicy w takim przedsiębiorstwie użyczają swojej wiedzy pracodawcy: pracodawca zamiast kierować ludźmi powinien zarządzać ich kompetencjami. Ważne jest także zrozumienie istoty produktywności wiedzy. W pracy fizycznej to praca programuje pracownika, a w pracy intelektualnej pracownik kontroluje pracę.

Ta strona używa plików cookies, dzięki którym może działać lepiej.
Aby się dowiedzieć więcej o technologii cookies, proszę kliknąć tutaj: Polityka prywatności NBP »
Aby móc przeglądać zawartość, należy zaakceptować cookies z tej strony Akceptuję