Amir Fazlagić Przedsiębiorstwo oparte na wiedzy (The Knowledge Business)
W gospodarce opartej na wiedzy pojawił się nowy typ przedsiębiorstwa, w którym wiedza jest głównym zasobem strategicznym. Służy ona zarówno jako "surowiec" do pracy, jak też jest jej wynikiem. Wiedza jest wbudowywana w produkty (knowledge rich products). W wielu przedsiębiorstwach tylko 5 - 30% zadań dotyczy produkcji materialnej - łańcuch wartości dodanej staje się tam łańcuchem wiedzy. Aby skutecznie zarządzać przedsiębiorstwem opartym na wiedzy trzeba dostosować jego strukturę do naturalnych kanałów przepływu wiedzy, wprowadzić nowe systemy motywacyjne i wynagradzać pracowników za dzielenie się wiedzą. Pracownicy w takim przedsiębiorstwie użyczają swojej wiedzy pracodawcy: pracodawca zamiast kierować ludźmi powinien zarządzać ich kompetencjami. Ważne jest także zrozumienie istoty produktywności wiedzy. W pracy fizycznej to praca programuje pracownika, a w pracy intelektualnej pracownik kontroluje pracę.
|